En p-plads på Nordre Frihavnsgade blev til en park

Fredag den 20. september omdannede Miljøpunkt Østerbro en parkeringsplads på Nordre Frihavnsgade lige ved Trianglen til en midlertidig park. Der var masser af mennesker der kiggede forbi og tog ophold i den midlertidige park. Både Teknik- og Miljøborgmesteren Ayfer Baykal og idemanden bag parking day fra San Francisco kiggede forbi Nordre Frihavnsgade.

Park(ing) DayPå Gran Canaria gjorde de det. I Usa gjorde de det rigtigt mange steder. I Tyskland, Frankrig, Polen, Belgien og Portugal gjorde de det også. De forvandlede parkeringspladser til midlertidige grønne parker fredag den 20. september i anledning af “World Parking Day”. Siden 2005, hvor denne dag med fokus på at omdanne parkeringspladser til parkområder blev opfundet i San Francisco af REBAR har fænomenet spredt sig verden over, og er blevet en tilbagevendende begivenhed hvert år.

Borgmester og idemand fra San Fransico kiggede forbi
Idémanden, John Bela fra REBAR, der står bag den oprindelige Park(ing) Day i San Fransisco, var tilfældigvis i landet, og lagde sin vej forbi Nordre Frihavnsgade til Miljøpunkt Østerbros arrangement, hvor han satte sig og nød noget tid i parken:

”Jeg tror folk er trætte af at kigge på planer og grafer, der skal vise en teoretisk byudvikling, men her på Park(ing) Day kan man vise et nyt byrum i fuld størrelse, og det giver folk en fysisk forståelse for mulighederne for byudviklingen, hvilket er helt anderledes end at kigge på planer eller bare tale om det,” siger John Bela og fortsætter:

Park(ing) Day handler jo netop om at involvere folk i processen omkring at gentænke deres byer og få folk med til at tage aktiv del i at udvikle byrum, de opholder sig i,” siger han.

Parking day 3Da de begyndte i 2005 omdannede de bare en enkelt parkeringsplads i San Fransisco. og i dag er det blevet en global begivenhed, hvor folk verden over bruger dagen til at sætte fokus på, hvordan vi udvikler byen. John Bela er rigtig glad for, at en begivenhed som Park(ing) Day også bliver brugt i Danmark, for han var i tvivl om, hvorvidt en sådan begivenhed var nødvendig i København.

”I San Fransisco er bilkulturen endnu mere dominerende end i Danmark. Kun ca. 2 procent cykler i San Fransisco, så jeg troede næsten ikke, at en begivenhed som Park(ing) Day var nødvendig i Danmark, men jeg kan se, at der er et stadig stigende pres på det begrænsede byrum vi har, og hvem skal man give det rum til? Til bilister eller cyklister og fodgængere? Der er ikke altid plads til både folk og biler, hvis bilerne skal holde i byrummet. Byrummet skal bruges til mennesker, så jeg kan godt se, at I også kan bruge Park(ing) Day her. København er en skøn by og I har sådan en udviklet cykelkultur, men det kan blive endnu bedre,” siger John Bela fra REBAR.

Miljøpunkt Østerbro ønskede med eventen at sætte fokus på behovet for gode urbane rum til at opholde sig i, og lægge op til debat om, hvordan vi bedst udnytter vores offentlige byrum til gavn for os alle, der bruger det. Og både Teknik- og Miljøborgmesteren Ayfer Baykal kiggede forbi til en snak om parkeringspladser og byrum. Danmarks Naturfredningsforening hold morgenmad og fredagsøl-arrangementer i den midlertidige park på Nordre Frihavnsgade.

”Vi er rigtigt glade for dagen, der viser, at folk gerne vil snakke om, hvordan vi bedst udnytter vores fælles byrum. Det var en rigtig hyggelig dag med en masse forskellige mennesker i vores midlertidige park midt på Nordre Frihavnsgade. Vi kunne sagtens være ca. 20-25 mennesker på, hvad der svarer til en parkeringsplads,” siger Lene Midtgaard, centerleder i Miljøpunkt Østerbro.