Grønt strøg på Strandboulevarden

Godt nyt for cyklister og beboere på Strandboulevarden

En af forårets store nyheder på Østerbro er beslutningen om et grønt strøg på Strandboulevarden, som Københavns Teknik- og Miljøudvalg lagde sidste hånd på i april. Der skal både laves cykelsti og rekreative områder, samtidig med at pladsen til bilkørsel indskrænkes og parkeringspladserne flyttes.
En lokal sejr
Østerbro Lokaludvalg og lokale borgere har længe arbejdet for en grøn omlægning af Strandboulevarden, og nu er det endelig lykkes at få projektet vedtaget. En del af Københavns Kommunes strategi for skybrudsprojekter er skabe merværdi til et område, når overfladen ændres ifm. udgravninger. Det kan langt fra lade sig gøre alle steder, men når det er muligt, skal området efterlades grønnere og med bedre plads til godt byliv end før.

Vind i håret til cyklister og grønne åndehuller til solbadere
Kampen for en cykelsti på hele Strandboulevarden har stået på i et årti, og i fremtiden vil gaden i gå fra overvejende tre vognbaner til kun en enkelt i hver retning, og samle trafikken i den ene side. Det giver samtidig plads til grønne åndehuller og ophold, forhåbentlig med en øget biodiversitet til følge.

Grønt byrum med indflydelse
Store dele af projektet ligger fast, men når det kommer til beplantning, bliver det spændende at se, hvordan lokale borgere kan få indflydelse. Flere steder på Østerbro er der små gadehaver, som lokale tager sig af, og det giver ejerskab for byens rum og mange forskellige bud på, hvilke planter og blomster vi kan nyde i byen. Forhåbentlig kan denne tendens til lokalt ejerskab for gadebede fortsætte på Strandboulevarden, og der kan gøres plads til mest mulig biodiversitet.

Træer fældes, træer plantes.
Antallet er træer er en af de ting, der allerede er planlagt. Når området står færdig, vil der være flere træer på Strandboulevarden end før. Men allerede da HOFOR begyndte udgravningen til skybrudstunnellen, blev der fældet en række træer på strækningen. Og ifølge den nye plan kommer flere træer til at lade livet, inden det grønne strøg er på plads. Det skal opvejes ved, at der efterfølgende plantes endnu flere træer i forbindelse med anlægningen af cykelsti og grønne områder.